kledingwinkel

Een kledingwinkel of kledingzaak is elke winkel die de kant-en-klare (of draagbare) kleding verkoopt (ook wel confectiekleding genoemd) en die zich niet uitsluitend richt op klanten die zich elke dag op zijn minst fatsoenlijk kleden. Hoewel veel mensen die zich ongemakkelijk voelen bij het adagium “kleren uit om diefstal tegen te gaan” en vooral graag alleen merkkleding en -schoenen dragen, deze winkel kunnen bezoeken, blijft het een feit dat een kledingzaak alleen winstgevend is als zij zich richt op een specifieke klantenkring. Bovendien is het mogelijk dat de klantenkring van een kledingwinkel niet modieus of snugger genoeg is.

Wat de klant betreft, is het meest kritische punt het materiaal en de kwaliteit van het kledingbedrijf. Als de prijzen te laag zijn, kunnen de klanten het zich niet veroorloven en zullen zij ook niet bereid zijn het te dragen. Kies modieuze kleding die niet goedkoop is in termen van materiaalwaarde, maar hoog in termen van de kwaliteit van de stijl. Kleding met logo’s zou in deze winkels worden verkocht en de klanten zouden zich tevreden voelen. Dus zouden deze winkels uiteindelijk sluiten, of ze zouden minder winst maken.

Anderzijds zijn modeboetieks in het hogere segment gebouwd op het principe dat stijlvolle kleding een aantrekkelijke prijs moet hebben. Kledingwinkels die dergelijke elegant geprijsde kleding maken, kunnen zich uitsluitend richten op klanten met een hoog besteedbaar inkomen en zouden dus langer open kunnen blijven. Voor dit soort klanten zal de winkeleigenaar zeker meer klandizie hebben.

Tot de jaren zestig was de Amerikaanse mode-industrie bijna stilgevallen. Er waren slechts twee soorten modetrends – de kleurrijke en de plat-borstige. Vanaf de jaren zestig is er echter een nieuwe trend ontstaan, namelijk de trend van lagere kosten, betere kwaliteit en meer variatie in kleding.

De komst van de minirok in de jaren zestig bracht verder een revolutie teweeg in de mode-industrie, omdat vrouwen tot dan toe weliswaar langer wilden lijken, maar zichzelf wilden verbergen. Zo creëerde de minirok, met een knielange zoom, een wigvormig en nieuw silhouet voor vrouwen. Tegelijkertijd echter liepen vrouwen met grotere borsten het risico uit de minirok te vallen, die soms de voorkeur kreeg boven een broek. Zo kon de minirok vrouwen van het bescheiden naar het bevrijde deel brengen.

In de jaren 70 waren Yuppies (getypte “yuckies”) helemaal in. De broek met wijde pijpen bracht een nieuwe stijl teweeg, die van de babypop. Hoewel deze stijl over het algemeen als minder modieus wordt beschouwd, wordt hij tot op de dag van vandaag door sommige vrouwen gedragen. bell-bottoms hebben in de loop der jaren verschillende niveaus van liquiditeit gekend. Hoewel ze nog steeds op grote schaal worden gedragen, is hun populariteit overschaduwd door de minirok. De minirok heeft op zijn beurt een belangrijke rol gespeeld in de geschiedenis van de vrouwenmode. Toen in de jaren 1950 de volle rok zijn intrede deed in de vrouwenkleding, was de minirok tegen de jaren 1970 reeds uit de mode. Toen de minirok in de jaren 1990 en 2000 een comeback maakte, werd de trend echter met open armen ontvangen.

Meer en meer mensen begonnen de jaren ’60 look van T-shirt en jeans te combineren met gestippelde shorts en baggy overalls. Deze laatste trend werd in het begin van de jaren 2000 ingeluid door catwalkmodellen en voorvechters van mode, die hun haar verfden en mini-jurkjes gingen dragen.

Tegenwoordig herleeft de lange hippie-achtige stijl enigszins, maar slechts gedeeltelijk. De invloed van de jaren 60 overheerst, maar ze zijn ook zwaar versierd met gouden kettingen en accessoires van soortgelijke tinten.

Herenmode Zutphen 

Streetwear kleding

Schoenen Zutphen